Amatorska naprawa aut – czy warto?

Polacy mają zadziwiające zamiłowanie do robienia wszystkiego po swojemu, czyli zmysł do kombinowania różnego typu – na zasadzie wyrażenia – Polak umie. W dyscyplinie motoryzacyjnej ta predyspozycja również ujawnia się na każdym kroku. Posiadamy preferencje do przerabiania własnych wozów, poprawiania ich bez uczestnictwa licencjonowanych fachowców tym zakresie. Pierwszy z brzegu przykład to montaż na swoją rękę lamp ksenonowych. Taki komplet współczesnego oświetlenia tego typu w upoważnionym punkcie sprzedaży, razem z montażem jest kosztem co najmniej paru tysięcy złotych. Żeby w następstwie tego zaoszczędzić, wielu naszych polaków pozyskuje na bazarach oświetlenie tego typu, rzekomo oryginalne, wydając blisko 300 do 400 zł. Takie lampy, zrobione po swojemu nie zawsze spełnią swoje funkcje, a niekiedy wyraźnie może narobić szkody w trakcie jazdy, kiedy oślepiamy kierujących nadjeżdżających z naprzeciwka. Kolejna kwestia to kontrola drogowa, kiedy dociekliwy policjant, po ujawnieniu, jakie posiadamy lampy ksenonowe, ma prawo zatrzymać nam dowód rejestracyjny pojazdu. Oczywiście do tego w zestawie dostajemy mandat atut punkty karne – nie zawsze warto, w związku z tym kombinować w takich sprawach.

Filtry DPF oraz katalizatory

Wróćmy jednakże do bardziej poważnych problemów – filtry DPF oraz katalizatory. Wielu Polaków próbuje usuwać katalizatory we własnym zakresie – co jest naturalnie niezgodne z Polskim prawem. Wiele aut pokazuje, że zamiast usuwać, dużo lepiej jest wyczyścić katalizator oraz DPF. Przedstawiają to eksperci, jakich wolno odnaleźć na domenie internetowej mycie katalizatora. Czasami w razie awarii wystarczy jedynie czyszczenie DPF (współcześnie co poniektóre lokalne profesjonalne serwisy oferują skuteczne czyszczenie filtrów DPF metodą wodną, płucząc filtr wodą z dodatkiem środków chemicznych pod dużym ciśnieniem – taka metoda jest dużo skuteczniejsza, niż tradycyjne wypalanie filtra) a nieraz jego wymiana. Tu jednak uwaga – nowoczesne auta są naszpikowane pecetami i amatorskie czyszczenie filtra ma prawo owocować jeszcze większymi komplikacjami – radzimy udać się z tym do profesjonalistów. Warto również dodać, że usuwanie katalizatorów oraz filtrów DPF jest w Polsce nielegalne.

Notorycznie zdarza się, iż posiadany samochód nie spełnia wszelkich oczekiwań swojego właściciela. Jeśli zakup oryginalnego samochodu nie wchodzi w grę, odpowiednim pomysłem jest poddanie prywatnego pojazdu tuningowi. Pojęcie to wywodzi się z języka angielskiego i ma znaczyć dostrajanie lub regulację. W praktyce tuning wykorzystuje się, by polepszyć osiągi samochodu. To właśnie dzięki jego zastosowaniu auto ma osiągać pokaźniejsze prędkości i obroty silnika. Może posiadać także lepsze przyspieszenie. Ostatnimi czasy coraz częściej przez tuning rozumie się dekorowanie samochodu od zewnątrz. Odmiana ta nazywana bywa także tuningiem optycznym. Nie wszyscy jednakże uznają tą formę za tuning. Skupmy się jednak na tuningu mechanicznym. Weźmy dla przykładu odzyskiwanie sprawności katalizatora i naprawa filtra FAP. Jest to forma tuningu, która:

•​Poprawi kulturę pracy napędu

•​Poprawi osiągi samochodu

•​Obniży zużycie paliwa

Jak dostrzega się, tuning mechaniczny nie musi łączyć się wyłącznie z chipami oraz zwiększaniem ilości koni mechanicznych – w pewnych sytuacjach sztampowe zajęcie się katalizatorem i filtrem cząstek stałych pozwala na znaczącą poprawę dla samochodu.

Może zainteresuje Cię także mycie filtrów fap.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *